(articol uşor perimat, mi-a intrat în Playboy anul trecut)
Cine a zis că vremea reclamelor sexy a trecut? Cine a dat verdictul că gata, s-a terminat cu erosul (şi magia) din spoturile video? Cine s-a resemnat cu gîndul că organisme castratoare precum CNA pot suprima bucuria împărtăşirii de impresii între iubitorii de frumos, fie şi sub formă de ademenire mercantilă?
Între consumator şi advertiser nu încap iluzii, în cazul acestui dezinteresat comerţ de fantasme. Cel dintîi e conştient că produsul care-i este publicizat cu o fată dezbrăcăţică tolănită deasupra – în realitatea de dincoace de ecran îi va fi vîndut… fără fată! Iar cel din urmă îşi asumă riscul de a fi luat “în neserios”, precum negustorii acelor centrale termice rămase în conştiinţa publică necum prin succesul de piaţă, ci prin sloganul „Căldurică de la păsărică”. Căci tocmai! Nu doar dinspre băuturile tari sau produsele de frumuseţe, redute greu de înfrînt ale marketingului libidinal, vin cele mai recente exemple de revigorare a genului. Ad Guru a pescuit pentru prietenii săi dragi nişte perle ale publicităţii din sfera mărfurilor tehnice… chiar tehnologice.
Primul spot dezvăluie visul de aur al meseriaşilor din domeniul amenajărilor: acela de a lucra în casa unei femei singure, care, fie din neglijenţă, fie din dorinţa de a-i seduce, îşi fac toaleta de faţă cu ei, perturbîndu-i în mod plăcut din procesul de lucru. De data aceasta casa e neterminată, iar doi faienţari haioşi – unul mai tînăr, altul ceva mai copt – îşi fac de lucru la un perete… cu privirea fixă în faţă. Printr-o ambiguitate de montaj, sîntem îndemnaţi să credem că ţinta privirii lor este frumoasa şi eleganta doamnă care se îmbracă lasciv cu o rochie adînc decoltată faţă-spate. Se întăreşte? – Nu prea… – sună dialogul celor doi aparenţi voyeuri, dintre care al doilea cu ton comic resemnat, printre frînturi de balet ale doamnei în faţa oglinzii. – Se întăreşte, dar greu, oftează pînă la urmă cel mai în vîrstă… pentru a-i fi luată vorba din gură de vocea anunţătorului: „Se întăreşte mai greu, dar rezistă mai mult” – pe imaginile care etalau un nou adeziv de mortar. Un spot-poantă, ţîşnit din repertoriul de glume aluzive de la locul de muncă. Plăcerea e de partea celor ce muncesc: metafora dintre proprietăţile adezivului şi parametrii de funcţionare ai muncitorului veteran (învîrtoşare lentă, dar durabilă) au darul de a masca, umanizînd şi simpatizînd un neajuns (întrărirea anevoioasă), pasîndu-l ca pe o virtute (vîrtute).
Al doilea spot reprezintă visul de veacuri al liceenilor (din noi). Un june tîmp, căruia i se citeşte pe faţă fericirea absolută a inconştienţei, se plimbă nestingherit printr-un vestiar de fete; se zgîieşte la busturile acestora de foarte aproape (prilej cu care camera schimbă clarul pe o superbă pereche de sîni dezveliţi); ba chiar simulează, fără nicio atingere, un spanking (une fessée, adică o bătăiţă la fund, aşa, de excitare) în spatele unei frumuseţi aplecate să se încalţe. „Invisible” – vine la sfîrşit legenda, supraimprimă. Este numele uneia dintre funcţiile opţiunii Buzz, prin care abonaţii Zapp îşi pot comunica prin Messenger pe mobil… Dacă metafora nu e prea înaripată, se poate înţelege că dobîndeşti astfel o adevărată invizibilitate online – şi, prin urmare, posibilitatea de a le sorbi din priviri pe toate bunăciunile care, din neglijenţă, şi-au lăsat webcam-ul deschis… totul prin telefonul tău! Spotul cu pricina a fost surghiunit de pe YouTube pesemne din cauza nudităţii şi a gestului din final, care poate fi apreciat obscen. În locul lui a rămas spotul de rezervă, ultragios şi pasibil de a fi judecat antisocial, în care acelaşi zîmbăreţ tălîmb, profitînd de invizibilitate, se distrează să arunce pe jos îngheţata unui copil, să-i aplice o pupătură-ventuză unei tinere atrăgătoare şi să smulgă pantalonii în vine unui vîrstnic… căruia îi mai şi trînteşte pălăria de pămînt! Ce poate fi mai dezirabil pentru un adolescent maniac după gadget-uri şi butoane decît acest surogat online al îndrăznelii?
Nimic altceva decît himera de a fi invizibil într-un vestiar de Miss-uri!
Leave a Reply