… mi-am spus părerea în Men Report, la solicitarea lui Dorelian Bellu, care îşi numeşte sugestiv articolul Vezi că au nevoie de încă un fraier la vot şi nu omite să linkuiască spotul TV aflat în discuţie.
Răspunsul meu integral – în exclusivitate aici (no hyphenation):
Spoturile radio si TV cu pricina sunt facute clar cu ochii pe descrierea targetului: tineri si foarte tineri, educati, urbani. De ce nu si un spot cu tarani intorsi de la camp, in timp ce dau de mancare animalelor?! Sau macar unul pentru orasele unde nu exista mall si doamenele duminica nu merg la shopping, ci la biserica…
Pe de o parte, e adevarat: in localitatile mai mici, absenteismul e mai scazut. Dar nu ne putem impiedica sa identificam targetul reprezentat de spot ca la manual cu electoratul vizat de partidul la guvernare… Totul e in limita legii si “honni soit qui mal y pense”…
Ne aflam in continuarea unei traditii: in 2000, cand Vadim intra in finala si PRM obtinea maximum in parlament, ni se spunea sa alegem solutia rationala… In 2003 cand s-a votat Constitutia au aparut vedetele sportive si televizuale si ne-au recomandat sa ne gandim la viitor. Iar in 2004 a fost acea campanie savuroasa cu tampiti producatori de dezastre, cu legenda (aproximativa) “nu-i lasa numai pe ei sa voteze”, care consona cu mesajele pline de verva ale taberei basesciene.
Cred ca, in 2008, suntem intr-un moment de blazare si de dezinteres atat de mare, incat nici astfel de campanii nu sunt facute cu toata convingerea si cu toata increderea. Nu suspectez nici macar o irosire oculta a fondurilor: suma de productie se justifica, daca socotim pana la fiecare fir de machiaj de pe ultimul din droaia de personaje (inclusiv un copil pe tobogan)…
Ideea nu e tocmai rea: intre amuzamentele duminicale poti acorda cateva minute unui gest simplu, dar cu consecinte importante. Se merge pe ideea: nu ai mare lucru de pierdut. Nu se evidentiaza insa destul ce “ai de castigat”. S-ar fi putut spune (de exemnplu!) ca dupa vot ai mai mult spor la shopping sau dilesti mai multi dusmani la Quake; doar pentru ca exercitarea dreptului cetatenesc iti picura adrenalina in sange… Am banuiala insa ca, pentru alegerea directiei, s-au facut o droaie de sedinte, in care au decis mai multi omuleti chiar si decat cei din spot; si ca, in consecinta, s-a ajuns la un mesaj placid, nivelator si inevitabil lipsit de forta mobilizatoare. Nimeni nu sare din fotoliu cu constiinta super-impulsionata, daca priveste acest intreg catalog de casting vorbitor…
Leave a Reply