Petre Barbu (Adevărul) mă citează printre publicitarii citiţi

Articolul din Adevărul de ieri are un titlu catchy (Spune ce cărţi citeşti, ca să ştim câţi bani poţi face din publicitate!), dar eu am răspuns la întrebările lui Pierre gîndindu-mă strict la profitul spiritual. Noroc că au mai răspuns şi alţii mai aplicaţi: foştii mei colegi George Nicolae (Bridge), Albert Nica (Ogilvy) şi Octav Gheorghe (Gavrilă), despre care ştiu că sînt nişte cititori redutabili; precum şi cele două vîrfuri (opuse) ale advertisingului românesc: Bogdan Naumovici (23) şi Şerban Alexandrescu (Headvertising). Pe ultimul chiar îl exemplific ca devorator de cărţi.

Versiunea integrală a răspunsurilor mele, în exclusivitate aici:

1) In cariera unui publicitar, lectura (indiferent ca sunt carti de specialitate, marketing, beletristica, politica, etc) are un rol decisiv in dezvoltarea personalitatii profesionale? Sau este de ajuns ca omul sa participe la cursurile de pregatire ca fie un bun meserias si sa-si faca treaba corect?

– Fac parte dintr-o generatie care, ca sa se scoleasca serios in domeniul publicitatii, a trebuit sa faca eforturi: sa obtina anumite stagii de pregatire, sa patrunda in anumite biblioteci, sa isi croiasca un anumit curriculum de studii… – toate lucruri care la inceputul-mijlocul anilor ’90 se realizau greu. Astazi cei din generatia mea, multi deveniti profi de publicitate sau ajunsi in situatii echivalente, sint in situatia sa le intocmeasca tinerilor bibliografii, cursuri practice sau teme de seminar. Tinerii de azi pot comanda carti mai usor si, in general, au mai multe variante de perfectionare universitara sau post-universitara in domeniu. Ei au mai multe sanse sa se perfectioneze, sa fie mai profy decit noi, chiar din anii uceniciei. Poate ca, in general, noi am citit mai mult, dar ei citesc mai aplicat, mai structurat, mai eficient.

2) Din experienta ta, ai observat o preocupare a oamenilor romani de publicitate pentru carti (indiferent ca sunt de specialitate, marketing, beletristica, politica, etc). Sau exista o suficienta de genul: “lucrez intr-o agentie si mi-e de-ajuns”?

– Exista printre noi mari devoratori de carti. L-as pomeni pe Serban Alexandrescu, care e mereu pus la curent din punct de vedere teoretic… si asta pornind de la un background cultural solid. As pomeni-o apoi pe Mihalea Pascu, care combina eruditia cu deschiderea catre literatura contemporana. In perioada in care am fost colegi, tocmai lua lectii de sanscrita, ca sa citeasca Vedele in original! Iar proful de sanscrita ii fusese recomandat de Bogdan Dumitrescu, un alt om cu lecturi grele… Acuma. Exista anumite programe de training platite de agentii, care pot fi uneori mai utile – in anumite scopuri operative – decit teancuri intregi de cartoaie. Sint programe de formare in urma carora rezulti la fel de bazat (poate chiar si mai si…) decit daca te-ai fi luptat cu nu stiu cite tomuri groase. Sint moduri diferite de “a avea carte” si, implicit, “parte”.

3) Crezi ca lecturi poate influenta imaginatia unui om de creatie sau talentul nativ, tehnicile publicitare si cultura video ii sunt de ajuns?

– Acum tocmai citesc o carte de interviuri ale gigantilor advertisingului. La intrebarea asta, Leo Burnett raspunde afirmativ: lecturile sint excelente pentru dezvoltarea personala. Apoi, oarecum rusinindu-se, recunoaste ca el in ultima vreme nu prea are timp sa citeasca… fiind foarte ocupat cu invatarea spaniolei! Nu pentru afaceri, ci de placere! Mi s-a parut extraordinar pentru un hexagenar anglofon, aflat in fruntea unei mari agentii, sa se apuce de o limba straina asa, ca delectare! Si – culmea – spunea totul foarte modest, ca o scuza ca a intrerupt lecturile!… Totusi! Ar trebui sa facem distinctia intre cultura specifica a unui copywriter, de tip mai filologic, si cea a unui art director sau a unui producator audio/video. Noi astia, carturarii, am gresi daca am desconsidera cultura vizuala sau cultura cinematografica. Sint colegi de ai nostri care investesc serios in albume, in filme sau in tratate de specialitate; si de la care avem mereu de invatat.

4) Ce carti ti-au influentat cariera profesionala/personalitatea?

– Retorica lui Aristotel, Neoretorica lui Perelman si Olbrechts, Der Witz a lui Freud, Le Slogan de Olivier Reboul, Mitologiile lui Barthes, vreo 3-4 tituri ale lui Eco, scrierile lui Jakobson…

5) Ai timp sa citesti? Cum, cand, unde citesti?

– Mai mult acasa. La serviciu doar cind reusesc sa ma concentrez si doar daca lectura e de specialitate si are legatura nemijlocita cu ce am de facut.

2,841 responses

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Latest Posts