articol din Playboy, rubrica Advertising Guru, numărul curent
În episodul trecut, taica Guru a încercat o definiţie a reclamelor virale (acele poze sau filmuleţe pe care şi le mailuiesc prietenii „aşa, de fun”), precum şi o explicaţie a motivului pentru care, şi în cazul viralelor, sexul şi tematica erotică fac legea.
Evident, nu e vorba de pornografie: un conţinut prea explicit nu ar fi permis de vigilenţa YouTube-ului, dar mai mult, nu ar fi de dorit nici pentru prestigiul brand-ului. Sînt spoturi mai degrabă aluzive, cu poante „picante”, mai mult sau mai puţin subtile, care au loc nu doar pe net ci, la o adică, şi pe micul ecran, după ora-limită pentru minori.
Anul trecut, The Money Channel (televiziunea de nişă a businessmenilor) a îndrăznit să-şi mai dilueze scorţoşenia, propunînd un joc televizat de cunoştinţe (quiz, în jargonul media). Îi zicea „Testul de afacereză” şi îi punea pe concurenţi să explice termenii şi expresiile englezeşti pătrunse în vorbirea oamenilor de afaceri. Afacereza era aşadar numele haios al unui soi de romgleză profesională, care îi face pe vorbitorii ei să pară nişte străini în oraş. Aceasta a fost intriga de tip quiproquo care a stat la baza spoturilor „oficiale”, unul cu un taximetrist care intră în vorbă, într-o engeză aproximativă, cu clienţii din spate, nu mai puţin români decît el, de fapt, dar surprinşi vorbind chestiuni de serviciu. Afacereza – taximetristul nu ştia nici măcar să o recunoască… Este şi eroarea ospătarului care, trăgînd şi el cu urechea şi dîndu-şi cu impresia, le recomandă „afacerezilor” de la masă un platouaş de littles (evident mici)… Tot în sectorul serviciilor se încadra şi al treilea spot, cel oarecum neoficial, destinat propagării virale, dar tolerat şi la TV la ore sigure. De data asta personajul băgăcios, neştiutor de afacereză, este o prostituată, foarte simpatică în convingerea ei fermă că feedback înseamnă „pe la spate”. Aşa că se îndreaptă spre măsuţa de bar a afacerezilor (nişte obsedaţi de feedback, dacă e să-i asculţi), cu pretextul solicitării unui foc. „Feedback is fifty”, şopteşte prestatoarea, cu o simpatie demnă de antologia umorului românesc. Acest efect de „dacă doriţi să revedeţi” califică spotul printre viralele cele mai molipsitoare de la noi. Dar efectul de viral n-ar fi complet fără acele tuşe de naivitate, chiar inabilitate, caracteristică rîsului de „altul mai fraier”: aceste perle sînt presărate prin tot spotul în mod conştient („have a fire?” în loc de „have a light?” etc.). De fapt e o măiestrie să jonglezi cu astfel de littles-uri. Şi dacă ne gîndim cine a făcut-o, descoperim un adevărat parcurs vocaţional. Cei care au realizat campania sînt aceiaşi care au înălţat mai vechiul panou cu „tundem orice fel de păsărici” al unei frizerii de dame din Sectorul 2: fotografia acesteia a devenit la rîndul ei devenit un viral, în momentul interzicerii panoului ca atare de către Primărie.
Printre multe alte virale ale agenţiei Next (căci despre ea e vorba), găsim şi mai vechea serie libertină cu sosiile lui Moni şi ale lui Iri Columbeanu pentru pîinea Vel Pitar. Poantele sînt bazate nu doar pe contrastele dintre cei doi, ci şi pe situaţii de adulter, din ce în ce mai neaşteptate (ilustrînd sloganul despre multitudinea posibilităţilor). Cel mai vizualizat spot este pînă acum primul, difuzat şi la TV, cu „Motănica, vin acasă!” care a atins record de view-uri, mai ales prin echivocul asemănării cu autenticii „Motănei”, care la momentul lansării, apăreau într-un serial de reality. Un channel italienesc care găzduieşte spotul YouTube afişează încă, cu deplină convingere, menţiunea că e vorba de adevărata „Miss Romania”.
La încheiere, Guru vă recomandă să căutaţi pe YouTube restul spoturilor, mai puţin norocoase, ale seriei… în caz că nu le-aţi văzut. Sînt vreo juma’ de duzină şi sînt tot atîtea prilejuri să zîmbiţi…
Linkuri:
– o colecţie de spoturi Next şi CAP (printre cale şi cele mai menţionate) – aici
– un editorial de tip “j’accuse” al lui Liviu David, director de creaţie şi partener Next – aici
Leave a Reply