Într-un grupaj tematic dedicat de noua Dilemă Veche “comunismului & consumismu-lui” (interesantă aliteraţie… purtătoare a unor sensuri la care merită să medităm…), ideile de-a gata, previzibilitatea şi (nu în ultimul rînd) plicticoşenia sînt contrabalansate de articolul lui Vasile Ernu (foto), cel care nu pierde nici această ocazie să le strige intelectualilor români deşteptarea!
Un bravo şi lui Marius Chivu, responsabilul de număr care, pe lîngă hipnotic reiterata contemplare a reclamei la batonul cu cremă de rom şi a castraveciorilor din Goodbye Lenin (adevărată madlenă a ostalgicilor), a avut curajul să găzduiască şi manifestul ad hoc al lui Ernu, care dă contur şi greutate ultimei culegeri paleo-dilematice. Mai ales după schimbul polemic pe care Marius l-a avut că Vasile URSS-istul, episod care altor intelectuali de dincoace de Prut le-ar fi declanşat o ranchiună mare cît Siberia…
Că veni vorba. Anul trecut, cînd am fost invitat de AdPlayers să comentez campania Rom Tricolor, îi aduceam, pe lîngă laude, un reproş legat de o anumită bruscheţe care distonează cu delicateţea gustului suav-amărui al produsului (amar spre Amarcord, aş zice)… După ce în anii ’90 nostalgia comunistă a fost un tabu pentru advertiserii români încă timizi în faţa publicului, primii paşi sînt făcuţi, dar cu inevitabilul pretext al anticomunismului…
(Sorry, no diacritics:)
Idee:
Ultima perioada a marcat si la noi un interes pentru expresii artistice de tip Ostalgie (lista lui Popistasu, cartea “celor 4” de la Polirom etc.)… Faptul ca publicitatea romaneasca tine pasul cu acest tip de reflectie etica e o dovada de adecvare la “comanda sociala”.
Relevanta:
OK pentru un produs cu traditie din vremea aceea. Poate nu tocmai pentru acest legendar baton. E aici o nuanta de bere, chiar de bautura spirtoasa… Pentru ciocolatica ROM mi-ar fi placut ceva mai duios, mai dulce-amar (ca si gustul ei evocator). Despre vodca Saniuta se spunea ca, dupa ce o bei, ti se face frica (si chiar asa si era, nu stiu ce puneau inauntru, poate voiau sa ne controleze prin vodca)… Devin subiectiv, tocmai pentru ca e o reclama vie, provocatoare, plina de forta de sugestie.
Related link: http://blog.hotnews.ro/va-reveni-draga-olteanu-pe-eticheta-de-vin.html
Foto (c) Şerban Mestecănaru
Leave a Reply