Am criticat expoziţia de publicitate veche de la ICR…Antologie: reclame la ţigări de plăcut la ţîngăi

Revoltă şi distracţie – două vase comunicante

(versiunea integrală a celui mai recent articol din B24FUN)

O nouă fandoseală intelectualistă cu pretenţii civice bîntuie spaţiul public.

În comentariile lor, analiştii de mitinguri (căci avem şi de-ăştia) s-au arătat mîhniţi de faptul că manifestanţii din 19 mai au fost prea veseli; prea glumeţi; prea inconştenţi faţă de gravitatea evenimentelor la care participă; pe care – la o adică – le generează. Prea s-au ţinut de caterincă, suspinau mitingologii de peste noapte. De unde ţîşti – aceleaşi glose fataliste despre maladia românească a băşcăliei fără de proiect… Cum aşa: să încingă ei Dansul Pinguinului? cînd ar fi trebuit să stea smirna şi să intoneze un marş belicos, acolo! barem să recite o filipică, toţi în cor, dedicată lui Boc… sau lui Băsescu? Venind vorba de Boc, ar fi trebuit poate să… bocească? Sau, apropo de Băsescu, ar fi trebuit să… hm! (scuzaţi: meteahna ancestrală a futilităţii fără de proiect)…

Nu, n-a fost doar un pretext al propagandiştilor de serviciu, tocmiţi să defăimeze contestările publice. La această idee s-au raliat deopotrivă oponenţi ai regimului şi pro-băsescieni sinceri. Nemulţumirea lor, incoloră politiceşte, izbucneşte dintr-o sursă strict estetică şi e vecină cu deplîngerea, de pe poziţii paternaliste, a unei aşa-zise degradări socio-culturale (manelizare, vanghelizare, becalizare etc.).

Pentru reîmprospătarea memoriei acestor părerologi, de ambe metereze, ar merita reamintit [ADAOS:] dintotdeauna marile mişcări de protest paşnic au împrumut elemente din folclorul sărbătorilor populare. Revolta şi distracţia se dovedesc de-a lungul istoriei două vase comunicante ale umorilor sociale. Există deja o tradiţie a militantismului cu origini dionisiace. [merci Alex] Poate cel maipopular imn al Golaniadei din mai-iunie ’90 a fost preluarea unui cîntec de beţie: “Noi de-aicea nu plecăm, nu plecăm acasă/ pînă nu ne-om îmbăta şi-om cădea sub masă” cu versul schimbat “pînă nu vom cîştiga libertatea noastră”… Ar merita recunoscut adevărul istoric, poate stînjenitor unora, dar profund omenesc, cum că şlagărul Revoluţiei din Decembrie ’89, cel puţin în faza victorioasă, de după 22, a fost Lambada; revărsată din sute de casetofoane de umăr; mişcînd mii de burice tinere şi pline de bîzdîc latent, reprimat în anii dictaturii? Să îi trimitem la studiile occidentalilor care au stabilit că marile cîntece ale Revoluţiei Franceze aveau aceleaşi umile origini popular bahice?

Pentru cei mai deschişi dintre ei, ar merita oare observat că secvenţa muzicală recurentă din Dansul Pinguinului are particularitatea de a începe ca “Treceţi batalioane române Carpaţii”, pentru a se rezolva, surprinzător, ca o jucăuşă mazurcă? Ar merita amintit că unul dintre simbolurile muzicale naţionale este acel fragment din “Rapsodia română” care preia cîntecul bucovinean “Am un leu şi vreu să-l beu/ nici acela nu-i al meu”? De unde ţîşti – aceleaşi concluzii, pe placul cui vrea să le tragă, despre destinul nostru de datornici la Fondurile Mondiale ale Istoriei…

14 Responses to Revoltă şi distracţie – două vase comunicante

  1. neagrigore Says:

    Preţiozitatea analiştilor de ziua a opta este menită să ascundă un adevăr mic şi dureros, Împăratul este gol! Nimeni nu are nici o soluţie, toată lumea îşi dă cu părerea. E o beţie generală de opinii şi mai generale. Singura diferenţă e că unii dau drumu’ la casetofon, iar alţii schimbă pe Trinitas. Maxim, am zis!

  2. Alex Says:

    Logica ta m-a depasit …. pentru ca imnul revolutiei o fost o melodie de mahala, rezulta ca este perfect faptul ca au dansat pinguinul pentru ca….(si aici te las pe tine sa pui concluzia pentru ca eu nu am inteles). Ori nu ai idee de ceea ce vrei sa zici, ori exprimarea nu e punctul tau forte. Un sfat: sintetizeaza, sintetizeaza, sintetizeaza.

  3. anamaria Says:

    Da, probabil ca giumbuslucurile de la miting nu se asortau (nici) cu uvertura cantata pe toate vocile in media: amaratii de pensionari, amaratii de profesori, etc. Totusi, cine a frecventat cat de cat “amaraciunea”, ar trebui sa stie ca ultimul resort al necajitilor (autentici!) e sfidarea saraciei – cu hainele de duminica! – si a umilintelor – cu demnitatea dansului pe ruine! Vorba lui Nassim Taleb: cu “lebada neagra” nu te poti pune, dar te poti aranja astfel incat (citez cu aproximatie) ea sa te prinda (oricand!) proaspat ras si corect imbracat.

  4. textier Says:

    @neagrigore: bun revenit
    @Alex: sorry dacă am fost la rîndul meu un mitingolog incoerent, cu stacojiu e încercarea de a adăuga veriga-lipsă, merci
    @anamaria: sărut mîna, ai adăugat şi mai multe verigi.
    Dacă ar fi să scot un tratat, l-aş scrie cu anamaria şi i l-aş da la verificat lui Alex.

  5. neagrigore Says:

    Bine v-am regăsit. Două referinţe într-o singură săptămână! Trebuie să mă apuc să citesc Taleb. I’ll be Bach.

  6. grosu Says:

    încă ceva: la revoluţie cei mai mulţi dintre noi am cântat “ole, ole, ole, oleeee / ceauşescu nu mai eeeeee”. chestie adusă în stradă direct de pe stadioane, unde nu ştiu cum a ajuns [o versiune mai "cultă" e hitul The Fans - "Ole, ole, ole (The name of the game)", dar n-as sti sa spun ce-a fost mai întâi, stadionul sau studioul...]

  7. textier Says:

    da, grosule, sint multe dovezi dsp. participarea microbistilor la rev. (de unde atitea steaguri la populatie etc.). pe topicul asta am scris ceva in 2003: http://atelier.liternet.ro/articol.php?art=764

  8. Lucian Dobrovicescu Says:

    “Mitingologi” spui, textiere! Ce bine spui! “Comersanti de piei de closca” imi vine sa adaug, cu intonatia Dragei Olteanu Matei de pe placa de 16 turatii din copilarie cu “Momente si schite” caragialesti, pe care o adoram in copilarie.

    Adica vin ei cu conspiratii, cu pumnale, cu mofturile lor sa strice bunatate de creatie mitingoasa? Dar oare miticingologii astia stiu ei oare ca sudafricanii – carora le era cu desavarsire interzis sa MEARGA la demonstratii n-au avut incotro si DANSAU la demonstratii? Da, jur! Dansul acela ciudat din anii apartheidului era pura inventie ludica: mersul pe strada la marsuri demonstrative era interzis, nu insa si dansatul, asa ca oamenii dansau cu pancarde in mana.

    foarte bine ca romanii danseaza dansul pinguinului! Oricum, traim intr-un plin apartheid portocaliu din care nu stiu cum vom iesi. Poate cantand? Sper!

  9. Lucian Dobrovicescu Says:

    ups! am scris de doua ori “din copilarie” iertare!

  10. textier Says:

    lucian: normal, e 1 iunie

  11. mihai buzea Says:

    @ textier dumitrescu: ce cretini! o multime care protesteaza are o paleta restransa de comportamente, adica in jur de doua: vesela sau ucigasa. p-aia distructiva am vazut-o si-am prea vazut-o, asa ca eu unul ma bucur foarte mult s-o vad si pe-astalalta!

  12. textier Says:

    E posibil să mai facă cineva astfel de observaţii despre folclorul mitingurilor, azi cînd avem antropologie, etnologie, studii culturale…
    http://www.gandul.info/puterea-gandului/rasul-lui-basescu-5-milioane-de-romani-nu-pot-gresi-6240371
    Păreriştii de azi care se referă elogios, monumental, la Piaţa Univ., Dec. ‘89 sînt poate la fel de nocivi ca defăimătorii contemporani mişcărilor respective.

  13. undonnex Says:

    cialis, 1299, buy generic cialis, Aripssew, generic viagra, 51291, cheap viagra with no prescription, 3033, cialis, sarfresy, viagra no prescripion, 1424, viagra india price, parElawn, discount viagra. http://www.buycialis-generic.com buy cialis without prescription

  14. nhl 17 Says:

    thnx for sharing this cool web page
    nhl 17 http://investorshangout.com/post/view?id=3983601

Leave a Reply