Pavel vs Pavlov: reclama la Fox descifrată de fi-miuDespre publicitatea românească din anii ‘90

De ce le convine automobiliştilor să lase biciclete pe zebră

biclopedia @ 22 April 2010

Majoritatea trecerilor de pietoni nu au bandă de biciclişti; şi chiar dacă au bandă, aceasta e ignorată de către conducătorii auto (mă refer la cei, nu foarte mulţi, care se învrednicesc să încetinească sau să oprească la zebră).

Practica ne demonstrează următoarea situaţie: dacă rămîi pe bicicletă atunci cînd vrei să traversezi pe zebră, şoferii te iau drept vehicul şi nu opresc; dacă descaleci şi îţi duci bicicleta de ghidon, automat devii pieton şi ai şanse să primeşti prioritate. Propriu-zis tu eşti acelaşi om, cu aceeaşi bicicletă asupra ta; numai că nu călare, ci pe jos. Atitudinea ta faţă de pedale te transformă dintr-un conducător de vehicul participant la trafic, într-un transportator pedestru de utilaj rulant.

Zilele astea am verificat. Nu era intersecţie, ci o trecere de pietoni obişnuită, între staţii. O Dacie roşie venea tare pe banda doi, eu începusem deja să traversez pe zebră, călare pe biclă. Cum daciotul semenul meu motorizat tot venea, venea nărăvaş, deşi apucasem să muşc din banda doi, am descălecat repede. Instantaneu daciotul şi el a frînat.

Ieri am avut ceva mai mult tupeu curaj şi, printr-o porţiune cu trafic mai potolit, am traversat pe zebră călare. De data asta era un taximetrist cu o clientă în dreapta. M-a lăsat să trec, i-am făcut un gest de mulţumire; dar nu s-a lăsat pînă nu mi-a reproşat pe geamul lăsat al portierei: “puteai barem să te dai jos, s-o duci de ghidon…”. Drept pentru care m-am executat, am săltat piciorul ostentativ şi am fost jos. “E bine aşa, şefu?” i-am strigat de pe sensul celălalt, în timp ce el se îndepărta, ţinîndu-i pesemne cucoanei de alături teoria traversatului cu bicicleta.

Un atare subiect ar merita ditai colocviile şi simpozi oanele! Ar trebui determinat cu stricteţe momentul în care comuţi din mersul pe roţi în mersul pe jos (şi viceversa). Care e acea limită precisă a transformării biciclistului în pieton;  şi a pietonului în biciclist? Atunci cînd muşchii fesieri ating infinitezimal şaua? Sau atunci cînd piciorul aflat în aer atinge punctul de vîrf al boltei pe care o descrie deasupra şeii? Dar… cum se determină exact acest punct? Etc. etc.

Acuma. Să considerăm că există destui automobilişti care încetinesc/opresc la zebră, măcar de frica poliţiştilor la pîndă, dacă nu din respect pentru pietoni. De ce le-ar conveni acestor conducători auto să îi lase pe biciclişti să treacă, laolaltă cu pietonii, fără însă a le pretinde să descalece şi să-şi mîne vehiculul de ghidon?

Răspuns: Pentru că pur şi simplu astfel nu şi-ar mai fragmenta mersul şi ar cîştiga timp! Ar fi de ajuns să pişte un pic frîna; cît timp biciclistul ar zbughi-o fără să-l încurce, iar el cîştiga acele două-trei secunde, cît să prindă următorul verde.

Din păcate, principiul pe şoselele noastre – hai să ne chinuim reciproc cît mai mult – nu permite aşa o logică simplă, omenească, inteligentă. Dacă tot avem condiţii proaste de circulat, de ce să fim noi între noi civilizaţi şi să ne facem viaţa mai uşoară cît putem? Nu: care mai de care îşi transmite nervii, ca printr-un ax cardanic, de la el la celălalt… şi tot aşa…

LATER EDIT: Conform Regulamentului de aplicare a codului rutier (apud Bogdan, merci) Art. 161 (1) Se interzice conducatorilor de biciclete sau de mopede: [...] sa traverseze drumurile publice, pe trecerile destinate pietonilor, in timp ce se deplaseaza pe bicicleta sau pe moped [...]

Aşadar, bieţii şoferi şi-ar dori să poată fluidiza traficul şi să-şi facă astfel viaţa mai uşoară, dar ei mai presus se gîndesc să aplice regulamentul… Aşa că deh, stai şi aşteaptă pînă traversează cetăţeanul cu velocipedul sau mopedul, cătinel, la picior… că doar legea e lege!

26 Responses to De ce le convine automobiliştilor să lase biciclete pe zebră

  1. alex rauta Says:

    omule, imi pare rau, nu prea merg asa lucrurile …

    Cand esti pe bicicleta, viteza fiind mai mare, esti mai greu de anticipat pentru automobilist. Tu spui ca pisca numai un pic frana. Da, dar timpul pe care-l are la dispozitie pentru decizia respectiva e si el mult mai mic. Nu suntem la need for speed unde daca nu-ti iese miscarea dai reload si repeti nivelul pana deprinzi piscatul franei exact in secunda in care-l vezi pe biciclist. Un pieton, in viata reala, ii ofera acest timp de gandire soferului, prin incetineala cu care se misca.

    Altfel, prima intamplare pe care ai descris-o, cu cel care a franat cand te-ai dat jos de pe bicicleta, denota doar un reflex format, nu as lua-o neaparat ca pe o anomalie a lumii moderne care, nu-i asa?, ne alieneaza de bunul simt stramosesc. Care stramosi ne spun sa o calcam cand vedem pietoni…

  2. Mihai Says:

    Ma gandesc ca daca ii zice trecere de pietoni e numai pentru pietoni.
    Altfel, prin extensie, ar avea prioritate la trecere azi biciclistii, maine cei cu scutere, poimaine motociclistii, si asa mai departe, incluzand vehiculele mici neinmatriculabile, Lastunul, Tico cu un singur om la bord…
    Calare pe bicicleta poti traversa si acum la verde pentru pietoni. Si numai dupa asigurare temeinica.

  3. textier Says:

    Da, bănuiam că or să fie cititori grăbiţi, care vor sări direct la polemică. Mă grăbesc şi eu aşadar să insist asupra unui sens pe care – cred eu – l-am exprimat destul de clar din titlu: am zis “de ce LE CONVINE şoferilor” etc. şi am şi argumentat pe îndelete în text. E vorba de ceva spre binele lor, în beneficiul lor, al iubiţilor conducători Altminteri, ai perfectă dreptate, Mihai, dacă vrei facem şi un skandenberg în weekend…

  4. dragos Says:

    Ceea ce dovedeste ca inteligenta multor soferi nu o depaseste pe cea a cainilor. Si cainii se linistesc atunci cand cobori de pe bicicleta si mergi pe langa ea.

  5. Bogdan Says:

    Conform Regulamentului de aplicare a codului rutier,
    Art. 161 (1) Se interzice conducatorilor de biciclete sau de mopede:
    ….
    (o) sa traverseze drumurile publice, pe trecerile destinate pietonilor, in timp ce se deplaseaza pe bicicleta sau pe moped;

    Practic, cand suntem calare pe bicicleta suntem conducatori de vehicule. Cand mergem pe langa ea suntem pietoni.

  6. neagrigore Says:

    Bogdan are dreptate. Chiar daca si codul este plin de ciudatenii logice, este singurul regulament. Oricum, cel mai practic pentru biciclisti si soferi este tot descalecatul. Unii nu risca sa inteleaga mesajul gresit, ceilalti nu risca sa faca cunostinta cu asfaltul.

  7. Nero Says:

    Un alt motiv pentru care nu ai voie sa traversezi “calare” ar fi ca incurci pietonii care traverseaza la randul lor.

  8. Bogdan Says:

    Ei, nu e vorba doar ca toti vor sa aplice legea (mai ales la noi :D ). Cred ca logica acestei reguli e ca cea ca pietonii n-au voie sa traverseze in fuga. E vorba de viteza celor care traverseaza si de timpul in care soferul poate reactiona si opri. De asta cred ca soferii se sperie cand te vad pe bicicleta si prefera sa mergi incet, pe langa ea. Eu unul, nu traversez calare decat daca strada este foarte, foarte libera.
    E adevarat ca exista si treceri de pietoni unde vizibilitatea dinspre strada catre trotuar este foarte buna si poti sa vezi daca se apropie cineva de trecere, dar legea trebuie sa acopere toate situatiile…

  9. tumi Says:

    se vede ca nu esti sofer. e vorba exact de faptul ca un biciclist traversand in mers strada iti provoaca un stres inimaginabil ca sofer, datorita vitezei pe care o are si a instabilitatii (potentiale si proiective) ce poate oricand sa ti-l vare sub roti fara drept de apel.
    de la volanul autoturismului prefer sa te vad mergand pe doua picioare, alea pe care ti le-a dat dumnezeu, (tie ti-a mai dat doua si in loc de creier din moment ce ai senzatia puerila de bravura in urma unui asemenea articol) cu viteza constanta si miscari previzibile ce ma determina sa incetinesc si sa fim toti fericiti si ok. nu mai fi cretin, incearca sa gandesti inainte sa bravezi

  10. textier Says:

    @tumi: Hai să încercăm fără insulte şi fără procese de intenţie. Urmăreşte categ. “biclopedia” şi o să descoperi că sînt conducător auto cu vechime (nu şofer profesionist, dacă la asta te referi); dar aşa ceva chiar nu contează! Pe blogul ăsta evităm discuţiile la persoană, inclusiv bravadele fără haz. Le mulţumesc celor care se ţin de această regulă de bun-simţ… şi ţie, cu anticipaţie, dacă eşti dispus să te conformezi pe viitor. Altminteri, o să-mi iau libertatea să te şterg… din respect pt. ceilalţi cititori, dar şi pt. tine (sînt sigur că mai trz vei regreta genul ăsta de abordare). Mi-a plăcut insight-ul tău despre “stresul inimaginabil” etc. În sensul ăsta mi-am permis să dau şi eu exemple personale: pt. autenticitate şi realism, nicidecum din bravadă.

  11. tumi Says:

    de acord cu tine, dar sa stii ca in numele eticii nu ai sa castigi polemica, doar pentru ca am incalcat niste norme de bun simt. approach-ul tau agresiv mi-a scos la lumina niste canini sticlosi, satul de atata bravura si filosfie in gol. vorbim de niste lucruri extrem de pragmatice si despre dinamica noastra ca indivizi in mijlocul altor indivizi. eu nu vreau sa fac parnaie din cauza ca un “comod” care bloggareste aiurea are prea putin bun simt fata de ceilalti participanti la trafic – aici includem si soferii care in topicul de fata sunt tratati subiectiv ca niste oameni rai. eu sunt si biciclist si sofer. stii ce ma deranjeaza in trafic cel mai tare: nesimtirea si nepasarea. as decapita orice sofer penrtru care e prea mult sa semnalizeze intentia de schimbare a directiei de mers la fel de usor cum imi vine sa-i scurtez picioarele si viata unuia care e prea elita pentru mine ca sa-si dea curu jos de pe saua bicicletei – in conditiile in care chiar tu ai remarcat ca nu exista traseu specific de-a lungul zebrei pentru aceasta specie de nesimtit. e asa greu sa te conformezi si sa faci ceea ce trebuie? pentru ca atat timp cat nu exista acel marcaj, poate nu exista din cauza ca nu intrunim conditiile de siguranta rutiera care sa permita “luxul” celor ca tine sa traverseze la bordul bicicletei.

  12. tumi Says:

    si scuza-mi sintaxa cifulita te rog, sunt agitat din cauza inutilitatii topicului si a energiei deja consumate incercand sa…. nimic. Si te rog sa te dai jos de pe bicla next time, macar in semn de respect pentru ceilalti. nu suntem obligati sa fim atenti dincolo de conditiile normale de trafic din cauza ca unii suntem mai englezi decat altii. un biciclist, oricum ar fi el, in traficul si in conditiile pietonale si rutiere de la noi e oricum in plus, iar asta e o constatare empirica a mea ca biciclist. asta nu e orasul unde sa ne permitem asemenea extravagante, daca ai fi avut o doza mica de realism, de pragmatism,. ti-ai fi dat seama inainte sa mai avem inca o sezatoare cibernetica unde sa fim toti niste catze atotstiutoare si de unde sa plecam mai departe fara sa ramanem cu ceva util.

  13. Egox Says:

    Traficul (de tot felul) trebuie să fie în primul rând previzibil. Un biciclist care se năpusteşte în goana bicicletei pe trecerea de pietoni riscă să nu fie observat la timp de şoferi. Cum s-a mai spus deja, când văd că n-are cine să-mi dea prioritate, trec pe bicicletă. Când vreau prioritate mă dau frumuşel jos. Nu e doar legal ci şi – din punctul meu de vedere, mereu personal şi subiectiv – mai sigur.

  14. Catalin Dimofte Says:

    Ca veni vorba de catze atotstiutoare si foarte ocupate, o sa incerc un mesaj foarte scurt.
    Am inteles si aprob pozitiv ;-) treaba cu trecerea de pietoni.
    Dar daca pe langa zebra propriu-zisa exista marcaje pentru biciclete, avem voie sa trecem pe verde “calare”?

  15. Bogdan Says:

    @Catalin: Da, bineinteles, daca pista pentru biciclete traverseaza strada (pe langa o trecere de pietoni sau nu), poti sa treci pe acolo calare si ai prioritate. Iar soferii au indicatoare speciale care semnalizeaza si prezenta pistei.

  16. Biciclist si eu Says:

    Mie mi se intampla exact situatia descrisa de tine: sa ma lase sa trec cand sunt calare. Omul franeaza oleaca , eu zbughesc si el trece mai departe fara a opri.

  17. un om Says:

    Conduc zilnic 25 km prin Bucuresti. Si cu bicicleta din cand in cand.
    Mi-e frica sa merg pe carosabil cu bicla, merg doar pe benzi sau pe trotuar. Am vazut in Valencia un biciclist care a facut stanga peste 5 (cinci!!!) benzi in trafic, fara nici macar un claxon. Multa sanatate! … si atentie la biciclisti, astia fac miscare si stau destul de bine cu fizicul :)

  18. un om Says:

    … am uitat sa spun ca in cei 25 km zilnici se intampla sa incalc reguli de circulatie si am o vaga banuiala ca fiecare din cei de mai sus a mai comis-o din cand in cand.

  19. John Says:

    desi inteleg de ce “le convine” soferilor, totusi subscriu la ideea inclusa in primul comentariu @alex rauta. pana si un pieton care trece alergand ofera mult mai putin timp de reactie si e mai imprevizibil. daca langa trecere mai este si o masina parcata care iti limiteaza vizibilitatea, si esti destul de aproape de trecere, iar un pieton vine alergand ai mari sanse sa il lovesti. chiar si cand ai incetinit regulamentar. ce sa mai zic de biciclete..
    dar cred ca e o diferenta de la caz la caz…

  20. mimi Says:

    Daca te ajuta cu ceva,si in State, unde ma dau cu bicicleta ca in tarisoara nu am coraj (prietenele stiu de ce…) e la fel la regulament: te dai jos de pe toacla cind traversezi! E si scris (din ciclu ‘don’t cross’), e si desenat pentru aia care sint si mai timpti si nu stiu a ceti….si-ti zice si nea policemanu’ daca tot crezi ca esti roman si nu tre’ sa respecti regulile.

  21. MariuS Says:

    Interesant post, chiar in seara asta mi s-a intamplat sa traversez pe o trecere de pietoni (dotata cu banda de biciclete) la culoarea verde a semaforului, si un “confrate motorizat pe patru roti” m-a claxonat avertizandu-ma verbal ca trebuia sa ma dau jos. Ma rog, dupa ce-am scurmat pe net am vazut ca individul ar cam avea dreptate, ceea ce nu gasesc pe nicaieri e daca trebuie sa ma dau jos si daca sunt pe banda pentru biciclete cand traversez… Nu de alta, dar asta e scopul acelor benzi: prioritate pentru vehicule cu doua roti si ma gandesc de ce naiba le-au mai desenat si pe zebra din moment ce sunt obligat sa ma transform la loc in pieton ca sa pot traversa?
    Vad ca mai sus se spune ca pot merge, dar din moment ce domnii conducatori auto (prea ocupati de altfel pentru a asista la orele de legislatie) refuza cu tenacitate sa franeze la trecerile de pietoni semnalizate corespunzator (asa cum sunt obligati) eu de ce m-as obosi sa le arat respectul pe care nu li-l port ( si sa ma transform in pieton)???
    In alta ordine de idei, ca pieton nu trebuie sa te misti incwet, calculat si previzizibil cum se sustine mai sus, daca o faci risti ori sa auzi claxoane si injuraturi ca nu le eliberezi pista mai repede ori sa fi luat in colimator de vreun sofer mai “grabit” care nu are nici macar timpul necesar sa te lase sa treci. Chiar n-ati observat ca traversarea pe la noi tinde sa se faca in fuga (sau macar in pas alergator)?
    Dar asa cum bine spunea cineva mai sus: de ce sa incercam sa fim civilizati (a se citi politicosi in trafic)?

  22. Mihai Says:

    @textier Decat un skandenberg mai bine o intrecere pe biciclete

  23. skorpio Says:

    Asta cu pusul la incercare a soferilor nu mi se pare prea amuzanta. La fel nici comentariul cuiva care compara inteligenta soferilor cu a cainilor. Nedovedindu-se in esenta cu nimic mai inteligent.
    O porcarie asemanatoare am patit in Timisoara. Oprit la trecerea de pietoni, pe banda de pe axul drumului, trecusera pietonii, am dat sa pornesc, cand, prin dreapta, un dobitoc calare pe bicicleta trece pe langa mine si imi taie fata, efectuand viraj stanga nici mai mult nici mai putin decat pe trecerea de pietoni. Bafta lui si a mea a fost aia ca de regula ma uit nu numai pe unde merg eu, ci si la ce fac astfel de redusi mintal. Se metamorfozase omul in pieton intr-o fractiune de secunda. Si din astia, berechet, am dat cazul asta pentru ca mi s-a parut destul de elocvent :) Si acum te intreb, daca tot ai deschis topicul asta …. la ce dracu’ trebuie sa ma plimb eu pe drumuri pe la politie, pe la spital pentru probe, pe la procuratura pentru declaratii, sa pierd timp si bani, pana mi se da un NUP, doar ca au unii si altii chef sa se distreze sau habar nu au sa faca diferenta intre pieton si vehicul? Sau ce ar fi daca intr-o zi mi-ar trazni si mie prin cap sa-mi fac intoarcerile pe trecerile de pietoni, in sensul ca as putea sa ma trantesc de-a curmezisul drumului pe trecere, chit ca sunt la volanul sandramalei de 4 metri jumate, si sa pretind zambind nevinovat ca sunt pieton? Eventual strigandu-le soferilor sau, de ce nu, biciclistilor care circula regulamentar ca au inteligenta unor caini …

  24. skorpio Says:

    * banda de langa axul drumului, scuze …. stiu ca axul drumului nueste banda. Decat pentru motociclisti :) Sau biciclisti :D

  25. Cristian Says:

    http://www.realitatea.net/o-femeie-a-fost-lovita-pe-trecerea-de-pietoni-din-dambovita_877646.html

  26. Andrei Says:

    Fix azi mi s-a intamplat asta, sa-mi treaca un biciclist “calare” pe o trecere nesemaforizata, avand viteza.
    Fratilor, intelegeti ca trebuie sa fie un cumul de factori ca sa nu se termine prost: soferul sa fie foarte atent, vizibilitate buna, o distanta minima pentru franare – si la viteze mici un SUV de 2t nu se opreste usor, va spun pe cuvant!

Leave a Reply