Reminder sarmalistLiber la copii în campania electorală?

Copiii – consumatori sau pîrghii de consum?

Cea mai recentă apariţie a unui copil într-o reclamă s-a înregistrat în weekendul trecut, în spotul pentru Adevărul – ediţia de luni, care urma să apară cu supliment special – carte de copii. Am putut vedea o adorabilă fetiţă care spunea, în chip de tagline, “Este cel mai frumos cadou!”, după ce pînă atunci zburătăciseră pe ecran eroii din cărţile cu basme Disney.

Cei doi copii ai mei erau înnebuniţi. Nu mai conta faptul că AVEM acasă mai toate acele filme pe DVD şi VHS (şi zac nevăzute…): ei voiau cărţile ACELEA! de la fetiţa ACEEA!! Era clar că luni nu ne putem întoarce acasă – soţia mea şi cu mine – fără cel dintîi volum (Dalmaţienii, parcă). Şi totuşi, ne-am întors resemnaţi, cu mîna goală. Am cerşit îndurare, arătînd ca dovadă articolul din Adevărul de după-amiază care se lăuda cu tiraje epuizate de la 8:00 a.m. şi cu cozi de cumpărători formate de cu noaptea.

Scuze pentru paranteza de insight personal (care are şi ea rostul ei). Revin acum la chestiune: oare nu cumva acea folosire a unui copil într-o reclamă este abuzivă? Este produsul advertizat destinat copiilor şi astfel se încadrează în norme? (Îi zice Colecţia magică şi ne-a fost semnalată ca o serie de cărţi color cartonate, adăugate ca supliment la ziar cu ocazia lui 1 Iunie.) Sau destinată copiilor este doar modalitatea de hard selling (promoţie BTL) prin care se advertizează în realitate un produs pentru adulţi (cotidianul Adevărul)?

În definitiv, cine o să se laude la sfîrşit de trimestru cu tiraje-monstru? Disney sau Adevărul?

Cred că juriştii de la holding au riposta pregătită. Dar putem şi noi, în calitate de cumpărători, cititori, telespectatori şi – în unele cazuri – părinţi, să ne formăm în timp riposta noastră.

10 Responses to Copiii – consumatori sau pîrghii de consum?

  1. ZaffCat Says:

    cati ani au copiii si de ce se uita la televizor? ;-)

  2. textier Says:

    Baiatul 9, fetita 2 1/2… Din aceleasi motive pentru care te uitai si tu la virsta lor: oricit de mult tindem sa o ocarim, TV-unea are si o functie educativa.
    Vezi, asta e dublul tais al exemplului personal: daca nu ziceam patania familiei mele, nu aveam destula credibilitate. Acum ca am zis-o, tindem sa scapam din vedere proportia de sute de mii de cititori/telespectatori.

  3. ZaffCat Says:

    scuza-ma, am glumit… si eu am un baiat de 2 si unul de 6 ani. Recunosc ca suntem destul de stricti (nu au voie decat la desene si Animal Planet) insa cel mare e innebunit dupa BenTen si alti monstri…la care scapa destul de des. Cred ca pur si simplu asta e situatia, nu are sens sa schimbam ceva – poate invatam ceva si din asta.

    Mai era o discutie referitoare la folosirea abuziva a copiilor in reclame referitor la o campanie (foarte buna zic eu) impotriva fumatului: http://zaffcat.blogspot.com/2009/04/campanie-noua.html
    Se sustinea ca in felul acesta copilul a fost traumatizat insa producatorul sustinea ca daca prin aceasta a reusit sa faca pe cineva sa se lase de fumat, a meritat. Si sunt de acord.

  4. textier Says:

    scuza-ma tu: te-am confundat cu unul dintre tinerii aceia care ma dascalesc sa nu la dau copiilor junk food (dupa ce ei abia s-au lasat sapt. trecuta, in urma unei betii crunte). 2 baieti cred ca sint f. solicitanti, bafta!
    in general, in spoturi sociale e voie sa folosesti copii, si pavel al meu a aparut anul trecut dupa inundatii, intr-un spot rtv pt. ajutorarea sinistratilor: http://www.youtube.com/watch?v=umDv1UOviO8&feature=channel
    dar… s-a gasit cineva sa admita ca s-a lasat de fumat in urma spotului englezesc? mie mi se pare slab (daca vrei, iti spun de ce).
    btw: acum 50 de ani, cind folosirea copiilor la filmari era nereglementata, cum crezi ca l-a facut vittorio de sica sa plinga cit mai natural pe pustiul din “hotii de biciclete” (capodopera a neorealismului)? i-a pus chistoace de tigari in buzunare: micul italian s-a simtit umilit…

  5. Alex Says:

    Spotul pentru Adevarul este foarte bine facut si fetita este intr-adevar adorabila. Spre deosebire de majoritatea spoturilor care ne asfixiaza la TV, care, pe langa idiotenia lor, mai au printre protagonisti si niste personaje extrem de antipatice, chiar si copii! Daca te uiti in parc, rar ti-e dat sa vezi cate un copil antipatic (mai exista si din astia, s-au molipsit de la parintii lor). E, parca ii aleg exact pe aia! Sau cine stie odraslele cui or fi… Insa in spotul asta, nu: repet, cand apare la TV ma uit la el cu placere, si nu pot sa nu zambesc la replica acelei fetite! Asta nu e nici exploatare, nici traumatizarea copilului, e o reclama frumoasa la ceva frumos si folositor – daca nici asta nu ne convine… Ce vreti, sa vedem numai reclame cu roboti (gen Citroen) – ca deh, nu trebuie sa contina copii mici sau animale? Sau poate ca va ung pe suflet reclamele idioate la detergenti, spre exemplu, in care detine monopol Magda Catone? De ce nu va revoltati la utilizarea celor doi copii, la fel de adorabili, in reclama de la branza topita Hochland, cand lumea ar trebui sa stie ca pe cat de buna si necesara unui copil e branza telemea sau proaspata, pe atat de nociva e branza topita? Sau fetita aceea dulce cu salamul sasesc?
    De ce nu remarcati si pretul cartii, cu foarte mult sub pretul la care poti cumpara aceeasi carte din librarie?
    Bravo celor de la Adevarul, fac un lucru foarte bun si foarte frumos. Sunt printre putinii care se gandesc si la copii si le pun in mana o carte superba, cu povesti frumoase si nu cu batai, roboti, viteza si violenta, in vremurile astea in care scolile scot pe banda rulanta semi-analfabeti.

  6. textier Says:

    Alex: Spotul e bun, fetiţa e bună, preţul e bun, produsul e bun (e a 2-a săpt. că nu-l prind la chioşc, dar am informaţii că o să se dea din urmă)… Şi eu am prieteni şi colab. la Adev. (buni), precum şi multe motive (bune) de a nu-i supăra. Pînă găsesc normele CNA, încerc să enunţ principiul: se folosesc copii numai în reclame care i-ar interesa pe copii, altfel se consideră abuz. La Hochland nu sînt probleme, Salamul Săsesc se difuza înainte de această reglementare (dar cred că s-ar fi încadrat), dar de pildă Ochelărică ăla cu Zapp Online (din aceeaşi perioadă) ar fi fost ilegal. Iar Catone vinde de rupe, indif. dacă displace unora, altminteri n-ar fi rezistat atîţia ani. În schimb robotul ne-a cam lăsat în pace, acum Citroen merge pe altă linie, în care evidenţiază gama şi preţurile. Îţi mulţumesc, mai pofteşte pe aici, dar remember: eu unul nu prea mă revolt dacă mă enervează vreo reclamă. Pt. asta există Alin Ionescu, Simona Tache sau Doru Octavian Dumitru. La postarea asta mi-am permis un rarissim insight de consumator, dar l-am încadrat într-o analiză cu pretenţii de imparţialitate.

  7. Alex Says:

    Nu ti-as fi raspuns daca nu mi s-ar fi parut gen “sa moara capra vecinului” inversunarea asta a ta impotriva unei initiative zic eu laudabile si folositoare copiilor. Daca n-ai gasit tu cartile, atunci altii de ce sa se bucure de ele? Nu?
    Nici acum nu ti-as fi raspuns, dar inteleg ca ai doi copii si de dragul lor iti spun asta: vezi ca exista o librarie in Bucuresti de unde poti cumpara toate cartile lor. La acelasi pret. Ca sunt si la alte librarii carti Disney, dar mult mai scumpe. “Libraria Adevarul” se numeste. – prietenii tai de la Adevarul vad ca au omis sa-ti spuna asta.
    Am prieteni la Adevarul. Nu obisnuiesc sa-i pup in c… nici pe ei, nici pe altii.

  8. textier Says:

    Alex: Mai bine nu rasp., daca obisnuiesti sa faci procese de intentie si intetrpretari rautacioase ale unor subiecte inocente, expuse cu sinceritate si transparenta.
    Daca nu iti convine legislatia privitoare la folosirea copiilor in reclame, spune-o direct, fara psihanaliza asta de otv. Am incadrat cu toate precautiile posibile povestea dsp familia mea. Vad ca nu a fost de ajuns. Ok, o sa invat sa-mi cenzurez pornirile behavioriste si sa-mi pazesc mai bine intimitatea in fata tuturor dăştepţilor care semneaza cu un nick.
    In ce priveste info dsp Libraria Adev: tu ori esti un pr-ist slab, ori esti un bizon usor de manipulat: un pr-ist bun mi-ar fi dat vestea asta fara sa ne jigneasca pe familia mea si pe mine; un tip subtil si nemanipulabil si-ar fi dat seama ca lansarea Librariei Adev. a fost pregatita pe fondul frustrarii cititorilor care nu au gasit 2 spt la rind cartile la chiosc (un mare teasing cu activare si feedback). Acum 10 zile am fost in redactia Adev. si nimeni nu stia nimic. Tu comentezi cu o stire proaspata o postare de acum 10 zile. Merci. E ca si cum i-ai spune lui Jules Verne: fraiere, nu asa se fac submarinele sau rachetele spatiale.

  9. free porn Says:

    lbbp broke thehun cixzxr x ox i fsg

    klim nmlyf [URL=http://www.abbiesex.com – al4a[/URL – stmmoo o ch s hil

  10. nhl 17 Says:

    Great internet site! It looks very good! Maintain the helpful work!
    nhl 17 http://khelmasti.com/event/304

Leave a Reply