Un Playboy şi-o Skoll
După ce am scris despre publicitatea Tuborg pe IQads, a sosit rândul Skoll-ului… căruia i-am dedicat spaţiul rubricii Advertising Guru din Playboy-ul pe septembrie. Featuring Peroni, Bierbitzch, Dreher, Stella Artois, Bergenbier, Stejar. Aşadar…
Ori bere bună, ori femei frumoase
Aţi auzit pesemne vocea aceea şoptită, încărcată de senzualitate, care la sfîrşit de reclamă spune “Peroni… Italy”. Este ceea ce se cheamă, cu o sinestezie din popor, o voce blondă; şi e reminiscenţa unei întregi serii de campanii pentru celebra bere, prin tradiţie întrupată de o blondă seducătoare. De-a lungul deceniilor au fost multe blonde Peroni, actriţe sau modele. Vocea blondă cu pricina îi aparţine Valeriei Marini, una dintre ultimele muze ale lui Tinto Brass, acest Caligula al regizorilor de filme erotice. „La bionda è sempre Peroni”, spune de jumătate de secol sloganul “pentru intern” al celei mai iubite beri italieneşti – “mai bună decît oricare bere nemţească”, te asigură orgolioşi peninsularii (ceea ce nu-i împiedică să aleagă uneori şi cîte o Miss Peroni cu nume nemţesc).
Peroni nu e singurul brand berăresc din lume care şi-a forjat o personalitate feminină, mai mult sau mai puţin blondă. Devoratorii de reclame apreciază cazul Bierbitzch, care jonglează fin cu brandname-ul generator de glume misogine (one Bierbitzch – one beer, bitch!) şi ideologia woman-on-top, la putere pe piaţa americană. Înapoi în Italia, Dreher e tot o “blondă bună”, dar, spre deosebire de Peroni, e fată de casă, prietena familiei.
Legătura dintre berea blondă (şi bună) şi femeia blondă (şi bbbună!), cele două mari iubiri ale bărbatului, – e genul de asociere mentală simplă, firească, directă. Publicitarii români spun despre atari idei că sînt “la prima mînă” şi majoritatea le dispreţuiesc. Iar în cazul de faţă se pare că au de ce.
În România reclamele cu beri personificate în femei nu au mers. Cel puţin nu pînă acum. E poate şi motivul pentru care din Valeria Marini nu ni se arată nimic mai mult decît vocea; şi pentru care biciclistul amator din spotul pentru Stella Artois se mulţumeşte cu – eufemistic spus – urîţica…
Strategii industriei au dat de mult cu ciocănelu-n masă! În România, brand-urile berăreşti trebuie să fie masculine: să vorbească gros, să rîdă gros şi să facă promoţii cu premii… din gros! Mai mult decît un proiect cu miză constituţională iniţiat de un producător anume, Ziua Bărbatului a devenit anul ăsta un motiv de sfadă între berari concurenţi, la limita frauduloasă a publicităţii comparative. O luptă masculină şi aceasta, o înfruntare între doi grei ai spumei aurii.
Regulile nu erau atît de bine fixate în anii ‘90, cînd marii jucători nu îşi delimitaseră teritoriile; şi mai scăpa cîte o distorsiune, sub silueta vreunei blondine în costum bavarez sau a vreunei frumuseţi de pe plajă cu zîmbet de sirenă. În perioada de apus al acelei epoci s-a trasat, printre altele, platforma de comunicare a berii Skoll, cea cu sloganul – deja devenit istorie – “E limpede că-i bună”. Pentru fanii logicii, aceasta e o entimemă, adică o deducţie sucită. Se spunea “e limpede că e bună” (cu ambiguă trimitere spre o tînără doamnă care dansa lasciv în imagine) şi se înţelegea “e bună, fiindcă e limpede” (cu ajutorul comparaţiei vizuale din final, între un pahar cu lichid tulbure şi paharul cel limpede, prin care se întrezărea dansul tinerei dezbrăcăţele).
Cum limpiditatea berii nu s-a mai dovedit un avantaj competitiv demn de evidenţiat, mai ales o dată cu succesul crescînd al berilor nefiltrate, s-a decis să se ilustreze mai degrabă a doua parte a enunţului, cea în care se spune despre ceva (sau cineva) că e “bbbună!”…
Despre Skoll, această soră mai mică a lui Tuborg, nimic mai mult la vremea aceea. S-a crezut că e de ajuns ca lucrurile să fie doar sugerate. Numele de brand Skoll, cu a sa conotaţie aluziv erectilă în limba română, a participat la conturarea imaginii de bere “tare-n vînă”. Folclorul a ţinut isonul, cu zicătoarea berărească “Un Tuborg… şi-o Skoll”! Pe nimeni n-a interesat că Skoll în daneză înseamnă “noroc”. Conţinutul mai mic de alcool a apărut ca un argument suprem pentru mitul conform căruia, într-o lume a berilor care provoacă impotenţa, berea Skoll îţi permite să fii… “mascol”! Încetul cu încetul, Skol a ajuns să fie percepută ca “berea aia de arată gagici în reclame”. Totul era pregătit ca Skoll-ului să se i scoale vertiginos vînzările şi ca brand-ul să devină la fel de seducător ca Peroni în Cizmă.
Lovitura a venit din partea legislaţiei, cea care interzice publicitarilor sugerarea unor avantaje de natură sexuală, ca derivate din consumul băuturilor alcoolice.
Un twist rapid a fost operat – şi iată: iubiţelele acelea din spot nu au mai îngroşat lista cuceririlor donjuaneşti, ci au debordat fantasmele sexuale ale bărbaţilor care se mulţumesc să le posede… în gînd. Chiar aşa a sunat strigătura promoţională, cu funcţie de slogan tactic: “încă un rînd, încă un gînd!” Insight-ul era româneşte corect: amicilor de bere le place într-adevăr să comenteze mormăit “ia uite-o şi p-asta!” şi să facă pe vitejii dîndu-şi coate. Aici însă folclorul le-a fost duşman comunicatorilor Skoll. Zicala “din cînd în cînd… şi-atunci în gînd”, imnul andropauzaţilor şi, prin extensie, al resemnaţilor sexual, părea să fi fost pastişat cu intenţie. Skoll, numele acela atît de vînjos, a ajuns să exprime, ironic, contrariul. Semnul acela unduit cu mîna, de sus în jos, care se voia totodată o evocare a mlădioaselor siluete feminine, a iniţialei S a brandname-ului şi a semnului pentru dolar (ultima în cazul unei promoţii cu cîştiguri în valută) – ajunsese să semnifice dimpotrivă o “adormire a şarpelui”, o cădere a virilităţii, un “dezumfalus”…
De curînd Skoll a schimbat sticla, eticheta şi sloganul. O dată cu ele şi personalitatea brand-ului, şi stilul de adresare. Dacă înainte românul era lăsat să (sub)înţeleagă, să citească printre rînduri (şi… gînduri), acum e din contră silit să afle prea multe dintr-o dată: şi că sticla e nouă şi mai ergonomică, şi că berea alunecă mai uşor (decît altele). Nu se mai fac rime cu “gînd”, aşa, ca pentru impotenţi; ci asonanţă între “uşor” şi Skoll (spre mai buna memorare a brand-ului). Şi, mai ales, au dispărut ispitele feminine. Eroii bărbaţi ai spoturilor sînt dimpotrivă departe de idealul de frumuseţe, urîţiţi şi mai dihai de suferinţele la care le e supus gîtlejul exterior (şi care chipurile şi-ar găsi alinarea dinspre interiorul scăldat de licoare uşor alunecătoare).
Vor reveni vreodată femeile în reclamele româneşti pentru bere? Şi dacă da, vor avea acestea chiloţi mai strîmţi decît tăblia patului?
March 8th, 2016 at 6:13 pm
viagra generic
May 17th, 2020 at 10:01 pm
pills erectile dysfunction…
buy erection pills…
May 21st, 2020 at 3:38 am
ed meds online…
cheap erectile dysfunction…
May 25th, 2020 at 1:59 am
erection pills online…
buy erection pills…
May 29th, 2020 at 1:18 am
order cialis…
cialis online…
June 5th, 2020 at 8:35 pm
cvs pharmacy…
canadian online pharmacy…
June 11th, 2020 at 9:55 am
online pharmacy…
canada pharmacy…
June 12th, 2020 at 10:35 pm
cialis visa…
cialis generic…
June 19th, 2020 at 5:52 am
online levitra…
vardenafil 20mg…
June 23rd, 2020 at 12:51 pm
vardenafil generic…
vardenafil generic…
June 26th, 2020 at 1:37 am
generic levitra…
levitra coupon…
June 29th, 2020 at 6:12 pm
online casino slots no download…
free slots…
July 2nd, 2020 at 2:59 am
live casino slots online…
red dog casino…
July 3rd, 2020 at 5:49 pm
natural viagra…
viagra without doctor…
July 6th, 2020 at 4:42 am
live casino slots online…
free slots online…
July 8th, 2020 at 7:35 am
online casino slots no download…
real money online casinos usa…
July 11th, 2020 at 3:32 am
cialis generic online…
cialis online…
July 12th, 2020 at 10:24 pm
payday loans…
cash loan…
July 16th, 2020 at 12:24 am
online loans…
loans online…
July 19th, 2020 at 2:20 am
no credit check loans…
cash loans…
July 22nd, 2020 at 4:23 am
viagra pills…
viagra pills…
July 24th, 2020 at 7:16 pm
cialis buy…
generic cialis…
July 29th, 2020 at 2:21 am
cialis internet…
cialis to buy…
July 31st, 2020 at 1:37 pm
cialis 20…
cialis generic…
August 3rd, 2020 at 2:48 am
cialis generic…
buy cialis…
August 6th, 2020 at 4:42 am
5 mg cialis…
new cialis…
August 9th, 2020 at 6:46 am
free slots online…
golden nugget online casino…
August 12th, 2020 at 4:13 pm
hollywood casino…
slot machine games…
August 16th, 2020 at 12:55 pm
play for real online casino games…
online casinos…
August 23rd, 2020 at 7:54 am
sildenafil viagra…
viagra samples…
August 25th, 2020 at 6:43 pm
canadian pharmacy viagra…
viagra 100mg…
August 28th, 2020 at 2:28 pm
generic viagra reviews…
cheapest generic viagra…
September 1st, 2020 at 12:11 am
cialis reviews…
cialis 5mg…
September 4th, 2020 at 3:34 pm
tadalafil online canadian pharmacy…
buy cialis online overnight shipping…
September 7th, 2020 at 4:28 pm
buying cialis online safely…
liquid tadalafil…
September 12th, 2020 at 2:34 pm
online cialis…
tadalafil dosage…
September 14th, 2020 at 3:56 pm
online gambling…
best online casino usa…
September 18th, 2020 at 12:34 am
online slots…
casino gambling…
November 13th, 2020 at 11:38 pm
Generic viagra us…
Viagra approved…
November 26th, 2020 at 12:46 am
Levitra or viagra…
Free viagra…
November 28th, 2020 at 4:25 pm
Lowest price for viagra…
Viagra 50 mg…