Columbofili, columbofobi, columbosceptici…Musorgski – O noapte pe muntele pleşuv

Zic şi eu de Harry Potter în România Liberă…

arhivă @ 20 July 2007

… la solicitarea Elenei Vlădăreanu, care semnează, alături de Iulia Blaga, grupajul Noapte albă cu Harry Potter, despre dubla lansare de la noapte (al 5-lea film şi ultimul volum Harry Potter). Se ştie, e mare eveniment transglobal, copiii şi tinerii din lumea-ntreagă fac deja cozi la librării, prilej de distracţii şi veselie pe teme de mister şi vrăjitorie. Elena m-a întrebat despre implicaţia marketingului în tot… ceaunul ăsta. Eu am răspuns ceea ce mi s-a părut mai relevant: anume că ideea unei promovări pline de suspense şi de mister a cărţii este o consecinţă a suspense-ului şi a misterului din textul literar. Aşadar… părerea mea:

În Harry Potter, complexitatea lecturii creşte de la un volum la altul, ca într-un joc multilevel pe calculator, urmărind deopotrivă trecerea lui Harry de la o clasă la alta şi creşterea în vîrstă a cititorilor, mai mult sau mai puţin congeneri cu eroul lor. Primele volume ne întind nade care ne prind în volumele din urmă. Cînd cititorul apucă să se bucure că a surprins vreo schemă narativă, siguranţa îi este dejucată fără întîrziere. Textul în sine e „multilevel”: creşte în concentrare şi în alambicare de la un volum la altul, de la un capitol la altul. Teoreticienii literaturii se pot gîndi la o adevărată magie a textului, dincoace de referentul magic, de magia din poveste. Principalul efect de magie este însă acela care se petrece în mintea micilor cititori, care sînt învaţaţi într-un mod subtil să îşi cultive aspiraţiile, să aibă încredere că dorinţele se pot împlini. Şi acum: să ne închipuim că toată această construcţie complexă ajunge către vîrf, către încheierea boltei: ultimul volum, cel în care cică Harry Potter va muri (sau nu?)… Harry e acum adolescent, şcolarizarea sa în ale magiei se apropie de absolvire… dar îl pîndesc primejdii însumat mai mari faţă de cele din volumele precedente. Ca o figură analogică, maşinăria de marketing urmăreşte în planificarea evenimentelor promoţionale toată tensiunea păţaniilor din carte. Lansarea ultimului Harry Potter este un moment de aţîţare maximă a atenţiei cititorilor. Este important să nu răsufle nimic din text, mai ales în privinţa deznodămîntului. Iar dacă măsurilor de precauţie a editorilor li se poate da o aură de mister şi de suspense, cu atît mai bine…

Leave a Reply